ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه باید شروع کرد
همه چیز درباره ایمیل مارکتینگ (پادشاه کانالهای بازاریابی)
یکی از قدیمیترین راههای ارتباط دیجیتال ایمیل است، که هنوز هم برتری دارد.
مطمئناً روشهای جدیدتری برای برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان شما وجود دارد. روش های ارتباطی مانند رسانه های اجتماعی، چت زنده و بسیاری دیگر. با این حال، با پایگاه دادهای که بیش از 4 میلیارد کاربر دارد، ایمیل پادشاه کانالهای بازاریابی میباشد.
علاوه بر این، بازاریابی ایمیلی به ازای هر 100 هزار تومان خرج شده، بازگشت سرمایه یک میلیون تومانی دارد، به این معنی که سزاوار جایگاهی ویژه در جعبه ابزار هر بازاریاب دیجیتال است.
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی به عنوان موثرترین کانال بازاریابی رتبهبندی میشود که رسانههای اجتماعی، سئو و بازاریابی وابسته را تحت تاثیر قرار میدهد.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ
گری توئرک اولین کسی است که 41 سال پیش توانست ایمیلی را به صورت انبوه برای 400 نفر از مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال (DEC) ارسال کند و فروش 13 میلیون دلاری را رقم بزند. بعد از این اتفاق او را پدر اسپم دنیا نامیدند.
اما خود او معتقد بود چون ایمیلش را به صورت هدفمند برای مخاطبان هدف ارسال کرده است باید لقب پدر ایمیل مارکتینگ دنیا را به او بدهند☺️
حد فاصل سالهای 1990 تا 2000 با فراگیر شدن استفاده از اینترنت، سبک زندگی و کاری مردم دستخوش تغییرات زیادی شد. در همین راستا Hotmail به عنوان اولین سرویس ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت رایگان شروع کرد تا بازاریابان بتوانند از ظرفیتهای آن در راستای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند و هزینههای بازاریابی مستقیم حضوری یا تلفنی را کاهش دهند.

کمکم بازاریابی ایمیلی به نقطهای رسید که پیامهای انبوه باید حتماً به صندوق دریافتی (Inbox) مخاطبان هدف ارسال میشد. مرتبط نبودن موضوع ایمیل، محتوای تبلیغاتی و آزار دهنده، زمان ارسال و غیره از جمله مواردی بود که در صورت رعایت نکردن آنها، ایمیلها به spam میرفتند.
اما از سال 2010 به بعد بازاریابی با ایمیل وارد مرحلۀ جدیدی شد و قواعد بازی کاملاً تغییر کرد. از یک سو سختگیریهای صورت گرفته در ارسال ایمیل گروهی، بررسی محتوای ایمیلها، ارزان بودن آن نسبت به روشهای دیگر، فراگیر شدن استفاده از گوشیهای هوشمند، اقبال کاربران به استفاده از ایمیل و ظهور شبکههای اجتماعی از طرف دیگر، شرایط را برای استفاده از ایمیل سختتر از گذشته کرده بود.
از سال 2013 به بعد خیلیها متوجه شدند چطور باید به صورت حرفهای از این روش استفاده میکنند. استفاده از محتوای مناسب و مبتنی بر نیاز و علاقه کاربران، به کارگیری نرم افزارهای حرفهای، یکپارچهسازی ایمیل با سیستمهای مدیریت محتوا، استفاده از سیستمهای اتوماسیون ایمیل مارکتینگ، بخشبندی مشتریان و ارائه پیشنهادات جذاب باعث شد مخاطبان هدف بیش از پیش درگیر ایمیلهای دریافتی شوند.
با وجود همه تبلیغات در مورد کانالهای جدید، چرا فناوریای که چند دهه قدمت دارد هنوز یکی از موثرترین استراتژیهای بازاریابی دیجیتال است؟
با ظهور شبکههای اجتماعی، مردم بیشتر از سایر پلتفرمها از ایمیل استفاده میکنند. به هر حال، اگر کسی آنجا نباشد، بازاریابی چه فایدهای دارد؟
دادهها نشان میدهد که بیشتر مردم با ایمیل سروکار دارند و این تعداد هر سال افزایش مییابد. علاوه بر این، با بازاریابی ایمیلی، شما در ارتباطات با مشتریان بالقوه هستید. لازم نیست نگران تغییرات الگوریتمها باشید که ممکن است دسترسی شما را مختل کنند. تنها کافی است یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفق، راه اندازی کنید.
این مقاله شما را با نکات و استراتژیهایی برای اجرای کمپینهای بازاریابی ایمیلی تاثیرگذار آشنا میکند.
ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه باید شروع کرد؟
بازاریابی ایمیلی عمل ارسال پیامهای تبلیغاتی به افراد در مقادیر انبوه است. معمولاً برای فروش یا افزایش ترافیک سایت است و ممکن است حاوی تبلیغات هم باشد.
اگرچه ممکن است فکر کنید ایمیل شما خاص است. بدانید، ایمیل شما یک در یک میلیون ایمیلی است که برای خواننده ارسال میشود.
قبل از شروع، میخواهم به شما یادآوری کنم که همیشه بهترین رفتار خود را داشته باشید شما در صندوق ورودی کاربران مهمان هستید.
اکنون، بیایید در مورد چگونگی ایجاد استراتژی بازاریابی ایمیلی خود از پایه صحبت کنیم.
بازاریابی ایمیلی چگونه کار میکند؟
بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین استراتژیها است، به دلیل اینکه نسبتاً بصری و اغلب خودکار است.
در شکل اولیه، یک کمپین بازاریابی ایمیلی موثر به سه عنصر ضروری نیاز دارد:
1. فهرست ایمیل
برای اینکه بتوانید کمپینهای ایمیلی موفقی داشته باشید، به یک لیست ایمیل فعال نیاز دارید. این پایگاه داده شامل مخاطبین ایمیلی است که به دریافت ارتباطات از برند شما ابراز علاقه کردهاند. راههای زیادی برای ایجاد لیست ایمیل وجود دارد. یکی از سادهترین راهها این است که در ازای آدرسهای ایمیلشان، یک آهنربای هدف (که به آن پیشنهاد نیز گفته میشود) ایجاد کنید. مانند کوپن تخفیف
2. اهداف به وضوح تعریف شده است
برای دستیابی به بسیاری از اهداف تجاری میتوانید از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید. به عنوان مثال، میتوانید از بازاریابی ایمیلی برای موارد زیر استفاده کنید:
یک سری رویدادها یا فعالیتهایی که با هدف تبلیغ یک محصول و افزایش فروش انجام میشود مانند، افزایش آگاهی از برند، تولید و هدایت کردن مشتریان، افزایش وفاداری مشتری و ارزش طول عمر ارتباط. برای اجرای یک کمپین بازاریابی ایمیلی مؤثر، لیست ایمیل، ESP و اهداف شما باید همسو باشند. سپس، میتوانید دست به کار شوید.
ارائه دهنده خدمات ایمیل (E-Mail Service Provider) که به عنوان پلت فرم بازاریابی ایمیلی نیز شناخته میشود، نرم افزاری است که به مدیریت لیست ایمیل شما کمک میکند. همچنین به طراحی و اجرای کمپینهای بازاریابی ایمیل خودکار نیز کمک میکند.
استفاده از ESP به شما این امکان را میدهد تا اقداماتی را که توسط رفتارهای مخاطب هدف شما ایجاد میشود را خودکار کنید و هر تعامل با آنها را شخصی سازی کنید، به این معنی که میزان تعامل و نرخ تبدیل به طور کلی بهبود مییابد.
- اولین مرحله این است که لیست ایمیل را با توجه به آمار یا اقدامات مشترک، تقسیمبندی کنید.
- در مرحله بعد، یک سری ایمیل برای ترغیب مشتریان به انجام کاری که هدف شما است، طراحی کنید.
- در نهایت، از ESP خود برای ارسال ایمیل و نظارت بر کمپین به صورت خودکار استفاده کنید.
مزایا و معایب بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
درست مانند هر کانال بازاریابی دیگری، ایمیل مارکتینگ نیز مزایا و معایبی دارد. بیایید به طور خلاصه به برخی از مهمترین آنها بپردازیم:

ایمیل یک مجوز است، وقتی مشتری به شما در ایمیلهای خود اعتماد میکند، معادل دادن کلید خانه به شما به صورت مجازی است. کسب مجوز ورود، شانس تعامل و تبدیل به مشتری دائم را افزایش میدهد.
- به شما امکان دسترسی مستقیم به مخاطبان را میدهد، شما میتوانید به طور مستقیم با مشتریان در برنامههای خود ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این، به دلیل اینکه مردم روزانه ایمیلهای خود را بررسی میکنند، احتمال مشاهده ایمیل شما وجود دارد.
- به شما کنترل بیشتری میدهد چون مثل اکثر پلتفرمهای بازاریابی دیگر که شما صاحب آن پلتفرم نیستید، نیست. اگر پلتفرم از بین برود، تمام نتایجی که با زحمت بهدست آوردید با آن غرق میشود. با ایمیل، شما صاحب روابطی هستید که با مشتریان خود ایجاد میکنید. قابل اندازه گیری است و اندازه گیری اثربخشی یک کمپین بازاریابی بسیار مهم است و ایمیل مارکتینگ خودکار اندازه گیری کمپین شما را آسان میکند.
- ایستادگی در یک صندوق ورودی به هم ریخته میتواند یک چالش باشد. شما باید خلاق باشید تا مطمئن شوید که ایمیلهای شما مورد توجه قرار میگیرند و باز میشوند.
- شما به یک لیست ایمیل نیاز دارید، با بازاریابی ایمیلی، شما باید از قبل یک لیست ایمیل داشته باشید تا کمپینهای شما موثری باشد.
- قوانین و مقررات دشوار برای حرکت، قوانین زیادی برای استفاده از ایمیل برای مقاصد تجاری وجود دارد. نمونههای رایج عبارتند از GDPR، CAN-SPAM و CCPA. همه اینها نشان میدهد که شما نمیتوانید ایمیلهای ناخواسته ارسال کنید.
- متأسفانه برخی از مشترکین، ایمیلهای شما را حتی پس از عضویت در لیست به عنوان اسپم گزارش میکنند. در نتیجه، به شهرت فرستنده ضربه می زند.
نمونهای از یک بازاریابی ایمیلی
بیایید به طور خلاصه به یک نمونه بازاریابی ایمیلی برای الهام گرفتن نگاه کنیم.
چایونیک
Teaonic یک نام تجاری تجارت الکترونیک است که متخصص در چایی ارگانیک و سالم است.
موضوع: از سلامتی کم برخوردار هستید؟
از این ایمیل چه چیزی دریافت میشود؟
خط موضوع عالی: خط موضوع بر نقطه درد مخاطب هدف، یعنی بهبود سلامتی آنها تمرکز دارد.
از روانشناسی رنگها استفاده میکند: رنگهای روشن و گرم باعث ایجاد احساس سلامتی و شادی میشوند.
به موقع: ایمیل برای افرادی است که محصول را خریداری کردهاند و زمانی ارسال میشود که محصول در شرف تمام شدن است.
بهترین استراتژیهای بازاریابی ایمیلی
برای موفقیت در بازاریابی ایمیلی، باید در طراحی کمپینهای خود راهبُردی باشید. در زیر برخی از بهترین استراتژیهای ایمیل مارکتینگ که میتوانید استفاده کنید آورده شده است.
از استراتژیهای ساخت لیست درست استفاده کنید
موفقیت کمپینهای بازاریابی ایمیلی به کیفیت لیست ایمیل شما بستگی دارد. برای ساختن چنین فهرستی، باید از استراتژیهای فهرست سازی که برای جذب مخاطب هدف طراحی شدهاند استفاده کنید.
به عنوان مثال، یک مطالعه موردی که در لینک دین تبلیغ میشود ممکن است به یک برند B2B کمک کند تا فهرستی از مشترکین درگیر ایجاد کند، اما زمانی که توسط یک برند B2C استفاده میشود، شکست بخورد.
داشتن سلامت فهرست ایمیل خوب را یاد بگیرید
یکی دیگر از استراتژیهای ضروری بازاریابی ایمیلی، رعایت سلامت لیست ایمیل است. پاک کردن مشترکین غیرفعال و آدرسهای ایمیلی که دیگر مورد استفاده قرار نمیگیرند به شما اطمینان میدهد که شهرت فرستندگی خوبی دارید.
روی یک هدف تمرکز کنید
هر کمپین و ایمیل را طوری طراحی کنید که بر یک هدف تمرکز کند. تلاش برای بهدست آوردن چندین مشتری با متن یک ایمیل با بازاریابی ایمیلی کارساز نیست. این فقط مخاطبان شما را گیج میکند و نرخ تبدیل شما را کاهش میدهد.
چه کسب و کارهایی میتوانند از ایمیل مارکتینگ استفاده میکنند؟
بسیاری از کسب و کارها به ویژه آنهایی که اطلاعات و تعامل خوبی با مخاطبان دارند و میدانند ایمیل آنها باز شده و CTR خوبی میگیرد، میتوانند از این ابزار استفاده میکنند.
ضمن اینکه این روش برای کسب و کارهایی که برای تبلیغات و برقراری رابطه با مخاطبان بودجه زیادی ندارند خیلی خوب جواب میدهد، بهشرط اینکه بتوانند به مخاطب هدف خود برسند.
همچنین ایمیل برای کسب و کارهایی که برای حفظ و نگهداری مشتری برنامه مناسبی دارند، بسیار کاربردی است.
کاربردهای ایمیل مارکتینگ چیست؟
بازاریابی با ایمیل کاربرد بسیار گستردهای دارد و به دلایل مختلفی میتوانید از آن استفاده کنید. اما این روزها در یک سری موارد مشخص بیشتر از این شیوه استفاده میشود که به بررسی آنها میپردازم.
البته باید این نکته را یادآوری کنم که بازاریابی ایمیلی به معنای فروش مستقیم محصول از طریق ایمیل نیست.
از جمله کاربردها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- خوشامد گویی به کاربران جدید
اولین و سادهترین کاربرد ایمیل این است که بعد از عضویت یک کاربر جدید در سایت یا خبرنامه بخواهید به او خوشامد بگویید و از اینکه همراه شماست تشکر کنید. ضمن اینکه میتوانید اطلاعات ورود، دسترسی به بخشهای خاص یا راههای ارتباطی دیگر را نیز برای او بفرستید.
2- ارسال خبرنامه ایمیلی
بسیاری از کاربران در ازای دریافت یک هدیه رایگان یا محتوای منظم و تخصصی حاضرند ایمیلشان را در اختیار شما قرار دهند. شما نیز میتوانید از این فرصت به خوبی استفاده کنید و رابطهتان را با آنها قویتر کرده و آن را حفظ کنید. علاوه بر این میتوانید برای مخاطبان خبرنامه ایمیلهای منظمی را بفرستید که در آنها از متن، طرح، عکس، ویدیو و غیره استفاده کردهاید.
3- اطلاعرسانی درباره محصول یا خدمت جدید
اگر قرار است بهزودی محصول یا خدمت جدیدی را ارائه دهید، میتوانید از مدتی قبل با استفاده از ایمیل این خبر را اطلاعرسانی کنید تا مخاطبان شما در جریان قرار بگیرند.
4- ارسال اطلاعات خرید
یکی از مهمترین زمانهایی که میتوانید از ایمیل استفاده کنید موقعی است که بعد از خرید رسید، فاکتور و جزئیات خرید را برای مشتری ایمیل کنید. ضمن اینکه در صورت نیاز میتوانید لینک فایلهای دانلودی را نیز برای او بفرستید. اگر هوشمند باشید میتوانید در ایمیل خود پیشنهادات خرید جدید یا مرتبط با خرید فعلی نیز قرار دهید.
5- تخفیف و پیشنهادات ویژه
اگر برای مدت زمان مشخص تخفیف یا پیشنهادات ویژهای در نظر گرفتهاید یا در حال اجرای کمپین تبلیغاتی خاصی هستید، میتوانید از این روش برای اطلاعرسانی به مخاطبان استفاده کنید. این کار کمک میکند تا تقریبا بیشتر مخاطبان در جریان قرار بگیرند. ضمن اینکه میتوانید آخرین فرصت استفاده از این شرایط ویژه را نیز به اطلاع مشتریان برسانید.
6- اطلاعرسانی رویدادها
ممکن است رویداد خاصی برگزار شود که مربوط به کسب و کار شماست یا در آن حضور دارید. خیلی راحت و سریع با استفاده از ارسال ایمیل میتوانید مخاطبان را در جریان رویداد بگذارید و حتی از آنها دعوت و یا پیشنهادات ویژه ارائه کنید.
چرا ایمیل مارکتینگ مهم است؟
از زمان گسترش اینترنت در دنیا تا امروز، ایمیل ابزاری ضروری برای کسب و کارها بوده و هست. طبق تحقیقات انجام شده، حدود ۳/۹ میلیارد نفر در دنیا از ایمیل استفاده میکنند. این رقم همزمان با افزایش نفوذ اینترنت در میان مردم زیاد میشود. کمتر کسی پیدا میشود که کاربر اینترنت باشد اما ایمیل نداشته باشد. شاید بعضی افراد خیلی کمتر از ایمیل استفاده کنند اما در هر صورت ایمیلی دارند که در صورت ضرورت از آن استفاده میکنند.
الان دیگه عاشقان شبکههای اجتماعی، مشتریان بانکها، دانشجویان و کل افرادی که از موبایلهای اندرویدی یا آیفون استفاده میکنند به نوعی مجبور هستند یک آدرس ایمیل داشته باشند.
شاید فکر کنید الان با وجود پیامرسانهای سریع و پر امکانات خیلی کم پیش میآید مردم به همدیگر ایمیل بفرستند. این فکر تا حدودی درست است؛ استفاده از ایمیل برای پیام دادن و کارهای روزمره خیلی کم شده اما هنوز ایمیل تنها راه رسمی و قابل اعتماد ارتباط با کاربران است. به ویژه برندها و کسبوکارهای اینترنتی، ایمیل را مبنای کار خود قرار دادهاند.
ایمیل و پیامک دو راه مهم و رسمی برای برقراری ارتباط با مخاطبین هستند که هنوز جایگزین خوبی ندارند.
بانک ایمیلی بخریم یا لیست جمع کنیم؟
به هیچ عنوان خرید لیست ایمیل توصیه نمیشود. چرا چون:
- هیچ تضمینی وجود ندارد که لیست خریداری شده دارای ایمیلهای واقعی باشد.
- این بانکهای ایمیلی به چندین نفر فروخته میشوند. پس احتمال شناسایی فرستنده به عنوان ارسال کننده اسپم زیاد میشود.
- حتی اگر بانک ایمیلی براساس شغل دستهبندی شده باشد، احتمال کمی دارد ایمیل ارسالی شما متناسب با نیاز کاربر باشد.
- در صورت استفاده از این لیستها، خطر اسپم شدن بسیار بالا است.
- احتمال موفقیت ایمیل مارکتینگ شما بسیار پایین خواهد بود.
- ارسال ایمیل بدون اجازه و درخواست کاربر، خلاف قوانین حفظ حریم شخصی است.
- با این کار تصویر برند خودتان را خراب میکنید.
همین دلایل برای نخریدن بانک ایمیل کافی است. شاید جذب کاربران و جمع کردن لیست مدت زیادی طول بکشد اما در هر صورت ارزشش را دارد.
در یک کلام، با جمع کردن لیست ایمیل توسط خودتان و رضایت داشتن کاربران از دریافت ایمیل، هیچکدام از مشکلات گفته شده پیش نمیآید و احتمال موفقیت ایمیل مارکتینگ شما بیشتر میشود.
شاخصهای ایمیل مارکتینگ چیست؟
یکی از مهمترین کارها برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ، تحلیل نتایج و بهینهسازی ایمیلها است. خوشبختانه اکثر سرویسهای ایمیل مارکتینگ امکاناتی برای گزارشگیری منظم و بعضی حتی بهینهسازی خودکار دارند.
- چند شاخصی که در ادامه معرفی میکنم مهمترینها هستند.
نرخ باز کردن (Open Rate):
نرخ باز کردن نسبت تعداد کاربرانی که ایمیل شما را باز کردند، نسبت به کل دریافتکنندههای ایمیل است.
نرخ کلیک (Click-Through-Rate):
در کل با نرخ کلیک میخواهیم بفهمیم چند نفر روی لینکهای یا دکمههای مختلف داخل ایمیل کلیک کردهاند.
نرخ پرش (Bounce Rate):
نرخ پرش نسبت تعداد ایمیلهایی که هیچ کلیکی نگرفتند به کل ایمیلهای باز شده است.
نرخ عضویت و لغو عضویت (Subscribe/Unsubscribe Rate):
آمار تعداد کاربرانی که عضو لیست شما میشوند یا درخواست لغو دریافت ایمیل میدهند.
نرخ تبدیل (Conversion Rate):
آمار تعداد دفعاتی که کاربر عملی دلخواه ما مثل خرید، دانلود یا عضویت را انجام میدهد.
ایمیل مارکتینگ موفق باید چگونه باشد؟
همانطور که در ابتدا گفتم، بازاریابی ایمیلی فقط ارسال انبوه ایمیل نیست. انجام چنین کاری هم اصلاً سخت نیست؛ اما حواستان باشد که هدف نهایی در بازاریابی به کمک ایمیل کسب درآمد یا دستیابی به هر هدف مشابه دیگر است.
پس مثل هر روش بازاریابی دیگر باید نکات و اصولی را در نظر بگیریم. من مهمترین موارد را فهرستوار معرفی میکنم. هرچند هرکدام از این نکات در عمل نیاز به تخصص و آزمون و خطا دارند.
۱. مخاطبان ایمیل را بشناسید
بهترین تبلیغات یا محتوا آنهایی هستند که با نیاز و علاقه مخاطب تناسب دارند. هرچه این تناسب دقیقتر باشد احتمال باز شدن ایمیل و خرید از شما هم بیشتر میشود.
برای شناخت مخاطب چندین راه مختلف وجود دارد. میتوانید از خودشان بپرسید. اگر قرار است مشتری فرمی را پر کند، سوالهایی را از او بپرسید که در آینده بتوانید از جوابهایش برای ارسال محتوای هدفمند استفاده کنید. برای مثال: اگر مشتری فروشگاه اینترنتی شما برای خرید محصول باید عضو سایت شود، یک سوال دربارۀ شغل یا محصولات موردعلاقهاش بسیار مفید است.
میتوانید برای نوجوان دانشآموز اخبار بازیهای رایانهای را بفرستید و برای خانم خانهدار نکات خانهداری و در هر موضوع محصولات متناسب را معرفی کنید.
۲. محتوای جذابی برای مخاطب داشته باشد
مشتری اگر بخواهد محصولی بخرد با گوگل یا هر روش دیگری جستجو میکند و محصول مورد نیاز را پیدا میکند. پس فرستادن لیستی از محصولات جدید فروشگاه فایده زیادی ندارد. یا اگر میخواهید اخبار یک هفته قبل را در قالب یک خبرنامه بفرستید هم این کار جذاب نیست چون حالا پیگیری اخبار از شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای خبری لحظهای دنبال میشود.
به جای این دو حالتی که گفتم، میتوانید مطالب آموزشی مطابق محصولی که مشتری از شما خریده است بفرستید یا فقط تخفیفهای ویژه را اطلاع دهید.
اگر وبلاگی در وبسایت خود دارید، بهترین مقالات هفته را در یک ایمیل معرفی کنید.
خلاصه حرفم این است که اگر میخواهید ایمیلی بفرستید که مشتری به واسطه آن وارد سایت شود یا از شما خرید کند، باید ارزش افزودهای نسبت به سایر راههای ارتباطی ایجاد کنید. ایمیل شما باید به اندازهای جذاب باشد که همه مشتاق دریافت کردن و باز کردنش باشند.
3. دعوت به تعامل کند
هر پیام تبلیغاتی یا محتوای شما هدفی دارد. این هدف میتواند دعوت به خواندن یک مقاله در سایت، دیدن یک ویدیو یا خرید باشد.
این دعوتها به اصطلاح Call to Action یا فراخوان عمل هستند. این که چطور، با چه متنی و با چه پیشنهادی مخاطب را دعوت کنید بسیار مهم است.
4. قابل ردیابی و رصد باشد
اکثر پلتفرمهای ایمیل مارکتینگ امروزی گزارشهای خوب و کاملی از شاخصهای مختلف دارند. فقط باید موقع انتخاب سرویس خودتان دقت کنید که گزارشها بهتر و دقیقتر باشند.
5. تست و بهینهسازی مداوم انجام دهید
حالا که گزارشی از عملکرد ایمیلهای ارسالی و رفتار مخاطبان دارید، میتوانید ایدهها و طراحیهای مختلف را تست کنید. طرحبندی متفاوت، استفاده از تصاویر، دکمههای CTA با رنگ و متن مختلف و در نهایت لحن صمیمی یا رسمی را تست کنید. ببینید کدام یکی از این حالتها بازخورد بهتری دارد.
یا حتی تعداد ایمیلی که میفرستید را بهینهسازی کنید. ببینید یک ایمیل پرمحتوای هفتگی بهتر است یا ایمیل روزانه با محتوایی محدود و خلاصه.
۶. منظم و پیوسته باشید
شرط مهم در هر نوع بازاریابی، پیوستگی است. یادتان نرود که دعوت کردن مداوم به عضویت، بهترین راه جمع کردن لیست ایمیل است.
پس انتظار نداشته باشید در عرض چند هفته هزاران نفر عضو خبرنامه یا سایت شما شوند. ارسال ایمیل را به صورت مداوم و منظم انجام دهید تا در بلند مدت نتیجه بگیرید.
نتیجهگیری
اگر بازاریابی ایمیلی را نادیده گرفتهاید، وقت آن رسیده که استراتژی خود را مجدداً ارزیابی کنید. بازاریابی ایمیلی برای بازاریابانی که مایل به یادگیری نحوه صحیح انجام آن هستند، بازده بسیار زیادی را به همراه دارد.
ابتدا به یاد داشته باشید که در صندوق ورودی مشترکین خود مهمان هستید. ایمیلهای شما همیشه تنها با یک کلیک فاصله دارند تا برای همیشه از دسترس مخاطب خارج شوند. مؤدب و محترمانه رفتار کنید و ارزش قائل شوید.
هیچ فرمولی برای تقویت اتوماسیون ایمیل وجود ندارد. همه چیز در مورد این است که چه چیزی برای شما و شرکت شما بهتر عمل میکند.
در نهایت، پس از تسلط بر اصول اولیه، میتوانید به بخش بندی و تجزیه و تحلیل ایمیل بروید. شروع به ارسال انواع مختلف ایمیل برای گروههای مختلف کنید تا بتوانید ایمیلهای مفیدتری را ارسال کنید.
هرآنچه سؤال یا مُشکلی در ارتباط با این مقاله دارید از طریق دیدگاه در میان بُگذارید، دیدگاه شما بدون پاسخ نخواهد ماند.

علی محمد صلاحی
متخصص بازاریابی دیجیتالبنیانگذار شاهراه وب
کسب و کار شما میتواند رشد کند. درآمد شما میتواند چند برابر شود. فقط کافی است مسیر درست را بشناسید و مشتریان خود را در زمان درست، مکان درست و به روش درست هدف قرار دهید. من در این مسیر همراه شما هستم.
دربارۀ من
نویسندۀ کتاب و دهها مقاله، گسترۀ موضوع بازاریابی دیجیتال، مدرس دورههای آموزشی و وبینار همچنین مشاوره و تبلیغات کسب و کارهای آنلاین. به مدیران و کارآفرینان کمک میکنم که کسبوکارشان را در دنیای دیجیتال بهینهسازی کنند تا به درآمدهای بیشتری برسند.
اگر تمایل به راهاندازی امپراطوری آنلاین خود دارید، همین الان با من تماس بگیرید.
👤 تولید محتوا:
با دوستان خود به اشتراک بگذارید
کپی با ذکر منبع بدون اشکال است
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید
چقدر این مقاله مفید بود؟
بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!
میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1
اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید
متاسفیم که این مقاله برای شما مفید نبود!
اجازه دهید این مقاله را بهتر کنیم!
به من بگویید چگونه میتوانم این مقاله را بهبود بخشم؟