همه چیز درباره سایت های شرط بندی
فریب سایتهای شرط بندی را نخورید!
در مورد سایت های شرط بندی فوتبال چه می دانید؟
این روزها بازار سایت های شرط بندی فوتبال در ایران، بیشتر از هر زمانی دیگری داغ است و این را میتوان از چند هزار وبسایت فعال در داخل کشور فهمید.
با این که بعضی ترجیح میدهند همچنان کاربر سایتهای خارجی باقی بمانند.
اعدادی که برای گردش و درآمد مالی ناشی از این پیشبینیها هم مطرح میشود، اگرچه کمی متفاوت ولی نجومیاند و هر روز هم بخشی از سرمایه داخلی به واسطه پیشبینی در وبسایتهای خارجی از کشور خارج میشود.
کاربران این وبسایتها هم گستره زیادی پیاده کردهاند و نمیتوان آنها را به یک جغرافیا یا طبقه خاص نسبت داد.
در سالهای گذشته و با گسترش این نوع شرطبندیها، این سوال بین جامعهشناسان و کارشناسان وب ایجاد شده است.
این که چه میشود جوانی در ایران دارایی خود را روی حوادث بازی دو تیم ناشناخته فوتبال در لیگ دسته دوم یونان یا هر کشور دیگری قمار میکند؟
جذابیت این پیشبینیهای هزینهدار چیست و چرا افراد پس از تجربه باختهای مکرر، همچنان به فعالیت خود ادامه میدهند؟
سایت های شرط بندی چگونه کار می کنند؟
فلسفه سایتهای شرط بندی به این گونه است که عدهای در سایتهای خارج از کشور تعدادی کارشناس استخدام کرده اند که برای بازیهای مختلف درصد شانس برای برد و باخت تیمها را مشخص میکنند و با توجه به این درصدها، درصدهای مختلفی برای کاربران تعیین میکنند.
برای مثال برای بازی دو تیم بارسلونا و ختافه، که شانس برد تیم بارسلونا را بسیار محتمل میدانند به این گونه امکان شرط بندی را برای کاربران در نظر میگیرند که اگر تیم بارسلونا برنده بازی شد، شما به ازای یک میلیون تومان که شرط بندی میکنید ۷ درصد آن یعنی ۷۰ هزار تومان برنده خواهید شد.
اگر دو تیم مساوی کنند شما ۵ برابر این عدد یعنی ۵ میلیون تومان برنده خواهید شد و اگر تیم ختافه برنده شود شما ۱۲ برابر این پول را برنده خواهید شد.
در ظاهر پیشنهاد هیجان انگیزی است ولی جالب است بدانید که ریاضی دانانی که این درصدها را انتخاب میکنند با توجه به برد و باختهای دو تیم و میزان شرطبندی طرفداران هر دو تیم این درصدها را انتخاب میکنند و شاید شما به صورت اتفاقی در یک بازی برنده شوید ولی در درازمدت این سایت است که برنده خواهد بود.
کسی که از برد بارسلونا که قابل پیش بینی هم هست مطمئن است روی بارسلونا شرط میبندد و احتمالا برنده میشود.
اما اگر جزء آن دسته از بازی هایی بود که بارسلونا پیروز نشد شما نزدیک ۱۵ برابر پولی را که میخواستید ببرید از دست میدهید و تیم مورد علاقه شما باید ۱۴ بازی دیگرش را ببرد تا شما تازه به پول خودتان برسید!
از طرف دیگر کسانی که روی تیم مقابل سرمایه گذاری میکنند به امید این که ناگهان ۱۲ برابر پول خود برنده شوند شانس خیلی کمی برای این اتفاق دارند و شاید از هر ۱۵ تا ۲۰ باری که چنین شرطی میبندند، برنده شوند.
همچنین تساوی خودش تعداد زیادی از افرادی را که شرط بندی کرده اند در خودش جای داده و در اصل دو سوم کسانی که شرط بندی کرده اند بازنده این شرط بندی خواهند بود.
این در حالی است که کارشناسان بازی، طوری محاسبه میکنند که در هر سه دسته پیروزی، مساوی، شکست، با توجه به درصدها میزان شرط بندی کاربران یکسان باشد و در نهایت این سایت است که برنده یک سوم سرمایهای می شود که کاربران در سایت سرمایه گذاری کرده اند.
حالا سایتهای ایرانی همان درصدها را در سایتشان قرار میدهند و با تبلیغات وسوسه انگیز کاربران را به سایتهای خودشان میکشانند و همان بلا را سر کاربران ایرانی در می آورند.
در ایران شمار سایتهایی که امکان شرط بندی آنلاین در گسترههای مختلف، مثل انواع مسابقات ورزشی و بازی را فراهم کردهاند؛ حدودا به 765 دامنه میرسد و طبق شنیدهها گردش مالی هرکدام از سایتها در شبانه روز کمتر از یک میلیارد تومان نیست!
پولشویی؛ روی دیگر سایت شرط بندی
بستر مناسب برای پولشویی کاربردی دیگر از سایتهای پیش بینی آنلاین است.
سارقانی که اطلاعات کارت بانکی یا اطلاعات حساب قربانیان را دارند، به جای آنکه مستقیما پول را از حساب آنها به حساب خود انتقال دهند، ابتدا پول دزدی را به حساب سایتهای شرط بندی انتقال میدهند.
گویی که صاحب اصلی حساب، پول خود را به حساب سایت پیش بینی انتقال داده و برای بازی سهم خریده است.
سپس سارق سایبری پس از یک روز یا مدت زمانی کوتاه، پول دزدی را از سایت قمار که در آن حساب کاربری دارد خارج و به حساب خود منتقل میکند.
دسترسی به اطلاعات کارت و حساب بانکی افراد خیلی پیچیده نیست.
مخصوصا اگر آدرس درگاههای بانکی جعلی یا همان صفحات فیشینگ تقلبی با عناوین مختلف در گروههای پربازدید تلگرامی منتشر شود.
مسیری که دسترسی به اطلاعات حساب بانکی افراد را آسانتر میکند.
بازار سیاه خرید و فروش درگاههای بانکی
شرط بندی در قانون اساسی کشور جایی ندارد، چه آنلاین باشد یا غیر آن.
سوال اینجاست که چطور تعداد سایتهای شرط بندی آنلاین یا به اصطلاح عامیانه قمار آنلاین تا این حد زیاد شدند و درگاه الکترونیکی بانکهای رسمی کشور در اختیار آنهاست؟
۱۲ شرکت پی اس پی تحت نظر شرکت شاپرک، سایتها را به درگاههای بانکی متصل میکنند تا امکان تراکنش مالی آنلاین برای کاربرانشان فراهم شود.
منتها بر اساس روند اداری باید مالکیت دامین و فعالیت آن برای بانکها محرز شود.
ترفندی که سایتهای شرط بندی به کار میگیرند، واسطه قرار دادن شرکتهای دیگر یا درخواست درگاه به نام آی پی شرکت واسطه است.
جالب اینجاست که آی پی شرکت واسط ممکن است نماد اعتماد الکترونیک هم داشته باشد.
برای کسانیکه ای نماد دارند و با آن درگاه الکترونیک بانکی دریافت کردهاند این امکان وجود دارد که سایت را غیرفعال نگه دارند، دامنه و درگاه الکترونیک بانکی را در اختیار سایتهای شرط بندی قرار دهند.
سایتهای شرط بندی هم با در اختیار داشتن دامنه و درگاه واسط، پرداخت را مستقیم با بانک انجام میدهند. به بیان ساده تر شخصی سایتی برای فروش صنایع دستی راه اندازی و برای آن ای نماد میگیرد.
سپس برای فروش محصولات خود به شکل اینترنتی، درگاه اینترنت بانکی دریافت میکند.
اما سایت را غیر فعال نگه میدارد و در نهایت دامنه سایت را به همراه درگاه الکترونیکی آن به سایتهای پیش بینی واگذار میکند.
سایت های پیش بینی هم بدون هیچ مشکلی از درگاه الکترونیکی برای کار خود استفاده میکنند.
«محمد جرجندی» دانشجوی ارشد امنیت سایبری در این باره میگوید:
«این روش یعنی در اختیار گذاشتن درگاه بانکی برای سایتهای شرط بندی راهی برای درآمدزایی شده است.
به این شکل برخی افراد سایت ثبت میکنند، درگاه بانکی میگیرند سپس درگاه بانکی را به سایتهای شرط بندی میفروشند.»
دامینهای خاص برای سایتهای خاص
با این حال راههایی وجود دارد که بانکها میتوانند با بکارگیری آن سایتهای شرط بندی که درگاه بانکی به آنها اختصاص داده شده را شناسایی کنند.
شایان عرفانیان مدرس دانشگاه و کارشناس دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا توضیح داد:
«اگر شما از یک ای پی یونیک متصل به درگاه بانکی استفاده کنید و آن را میان ۱۰۰ وب سایت اشتراک دهید، ۱۰۰ وب سایت میتوانند به سیستم بانکی دسترسی داشته باشند.
درصورتیکه بانکها فقط روی ای پی حساسیت نداشته باشند و دامین هم بررسی کنند چنین اتفاقی نمیافتد چون سایتهای قمار اکثرا از دامینهای cv , im و سایر دامینها استفاده میکنند یا دامین آنها مدام تغییر میکند.
محدودیت دامین اگر در سیستم بانکی اعمال شود در کمتر از ۲۴ ساعت میتوانند تمامی سایتهای شرط بندی را شناسایی کنند.
به زبان سادهتر بانکها میتوانند دامین را درکنار آی پی شناسایی کنند و در این صورت قادر خواهند بود، دامینهای متخلف را بلاک کنند تا دسترسی اتفاق نیفتد.
شاپرک چه میکند
شاپرک مدتی است مسدود کردن درگاههای بانکی سایتهای قمار آنلاین را در دستور کار خود قرار داده و تا کنون بیش از 330 درگاه متخلف را مسدود کرده است.
منتها این کار را پس از اخطار پلیس انجام میدهد نه به طور خودکار. شاپرک اواخر سال گذشته در سایت رسمی خود اعلام کرد:
رصد، شناسایی و مسدودسازی درگاه پذیرندگان متخلف یکی از اقدامات همیشگی شاپرک است که بدون هیچ اغماضی همواره در جریان است.
نظارت بر عملکرد شرکتهای پیاسپی همواره از جمله اولویتهای شاپرک به عنوان بازوی نظارتی بانک مرکزی در حوزه پرداخت الکترونیک بوده است که کمترین مماشاتی در آن راه نداشته و ندارد.
شاپرک در راستای انجام وظائف نظارتی خود با سایر نهادهای مرتبط از جمله پلیس فتا، دادستانی کشور و بانکمرکزی همکاری لازم و تنگاتنگی دارد و از تمام ظرفیت خود برای مسدودسازی راههای سوءاستفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیک کشور بهرهمیبرد.
محمد جرجندی، دانشجوی ارشد امنیت سایبری معتقد است شبکه بانکی در دید کلان ازین موضوع ناراضی نیست چون شرکتهای پی اس پی که زیر نظر شاپرک هستند از تعداد تراکنشها سود میبرند.
جرجندی تجربه صحبت با دو مدیر شرکت پی.اس.پی را می گوید و توضیح میدهد:
«یک مدیر شرکت پی اس پی معتقد بود که آنها نقشی در این میان ندارند.
دیگری هم گفت ما مثل تاکسی هستیم و نمیدانیم چه کسانی سوار تاکسی میشوند.
این حرف درست نیست؛ آنها باید روی درگاههای پرداختی که به سایتها میدهند، نظارت و کنترل بیشتری داشته باشند.
زیرا درگاههای بانکی مسیری است که سارق پول دزدیده شده را به سیستم قمار واریز و فردا پول شسته شده را برداشت میکند.
پروسه قضایی رسیدگی به دزدی از کارتهای بانکی بسیار زمانبر و البته ناقص است.
تنها کاری که پلیس میتواند انجام دهد، مسدود کردن حساب مقصد یا همان حساب سایت قمار است که در اختیار بازی کنان قرار دارد.
ممکن است کسی که شکایت کرده به پول خود برسد اما این پول، پول او نیست.
پول فرد دیگری است که به حساب سایت واریز کرده تا بازی کند و در نهایت با عملیات پلیس مواجه شده است.
در واقع تا آن زمان سارق پول را برداشته و از دزدی خود سود برده است.
تعقیب و گریز دزد و پلیس در سایتهای شرط بندی شکل دیگری هم دارد.
آن هم اخاذی سارقان از سایتهای شرط بندی برای پولشویی نکردن با سایت آنهاست.
یک سارق اطلاعات کارتهای بانکی در آلمان پول دزدی را وارد حساب سایتهای شرط بندی میکند تا پلیس حساب مقصد را مسدود کند.
جرجانی میگوید:
این سارق از ۵ سایت شرط بندی ماهانه حدود ۱۵۰ میلیون تومان باج خواهی میکند تا پول دزدی را به حساب آنها واریز نکند و برایشان مشکل به وجود نیاورد.
منتها اطلاع ندارم چه شیوهای بکار میگیرد تا پلیس مسیر پولهای دزدی او را سریع ردیابی کند.
از آنجائیکه فعالیت این دسته از سایتها قانونی نیست، آنها نمیتوانند بابت اخاذی به پلیس شکایت کنند.
راهکارهای دیگری هم برای شناسایی سایتهای قمار آنلاین وجود دارد. «رضا قربانی» فعال حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی میگوید:
«بانک ها میتوانند با بکارگیری سامانههای کشف تقلب و هوش تجاری رفتارهای مشکوک قمار بازان را تشخیص بدهند و از خدماتدهی به دامین سایتهای قمار آنلاین جلوگیری کنند.»
با این حال باید پذیرفت بازار سیاه قمار آنلاین در کشور داغ داغ است و علیرغم غیر قانونی بودن شرط بندی، چند برابر شدن پول جذابیتی زیادی دارد که خیلیها نمیتوانند از آن بگذرند.
قربانی معتقد است که در این بازی، بانکها مقصر نیستند و در صورتیکه بانکها تمامی درگاههای الکترونیک سایتهای متخلف را مسدود کنند، سایتها مسیرهای دیگر مثل استفاده از ارزهای دیجیتال را جایگزین خواهند کرد.
افزایش کاربران سایتهای قمار
تعداد کاربران سایتهای قمار از شمارش خارج است. این تعداد با راه اندازی بخش فارسی سایت انگلیسی بت ۹۰ افزایش یافت.
این امر را میتوان از چند برابر شدن جستجوی کاربران در گوگل از سال ۲۰۱۷ تا 2022 متوجه شد.
جرجندی که مدتهاست موضوع پولشویی و روند رشد سایتهای قمار آنلاین پیگیری میکند، معتقد است، سایتهای قمار را نمیتوان مسدود کرد چون راهها دیگری برای فعالیت پیش میگیرند.
به علاوه مرکز بیشتر سایتها در انگلستان یا کشورهای دیگر است که به صورت رسمی و قانونی در حال فعالیتند اما در ایران قانونی نیستند.
همچنین نمیتوان مانع مشتریان شد ولی میتوان این سایتها را کنترل کرد و این موضوع بسیار مهم است.
او به صحبتهایش با مدیر یک سایت شرط بندی در انگلیس اشاره میکند که روزانه حداقل ۶۰ تا ۷۰ تراکنش دزدی را شناسایی و مسدود میکند.
هرچند این مدیر مدعی بود که نظارت دقیقی دارد اما واقعیت این است که نمیتوان هم مجری بود و هم ناظر.
یک کارشناس امنیت سایبری میگوید:
«جز مسدود کردن درگاههای بانکی، راهکار دیگری که میتواند تا حدودی از پولشویی جلوگیری کند، پرداخت با تائید هویت و پول متفاوت از پول رایج میان مردم است.
مانند سایت قمار روسی که تنها ارز دیجیتال تعریف شده را از بازیکنان قبول میکنند.
در این شیوه افراد برای شرط بندی باید در سایتهای اکس چنج، با احراز هویت پول تبدیل کنند و ارزهای دیجیتالی دریافت کنند.
تبلیغات پردرآمد
حتما تبلیغات سایتهای شرط بندی را در کانالهای تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی پربازدید و حتی توسط ستارههای سینما دیدهاید.
چنانکه مشخص است شرکت بت ۹۰ هزینه زیادی برای تبلیغات پرداخت میکند.
بر اساس آمارهای موجود، این سایت حدود ۴۶ نمایندگی دارد که هر کدام از آنها به طور جداگانه برای تبلیغات هزینه میکنند.
براساس شنیدهها هزینه تبلیغات برای سایتهای شرط بندی چندین برابر تبلیغات معمولی است.
طبق برآوردههای جرجندی، بت ۹۰ یک روز قبل از دربی فقط در تلگرام حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای تبلیغات هزینه کرد.
بنابراین بدیهی است که افراد زیادی روی درآمد این تبلیغات حساب کنند.
به گفته او با آغاز مسدود شدن درگاههای بانکی سایتهای شرط بندی، تبلیغاتشان کمتر شد و موج اعتراض تبلیغ کنندگان را درپی داشت، چرا که یک راه کسب درآمد را از دست داده بودند.
سایتهای قمار تو در توی عجیبی ست که فناوری سایبری و نبود قوانین جامع هر روز نوع جدیدی از سرقت و کلاهبرداری را در آنها به نمایش میگذارد.
عدهای سود میبرند، عده ای پول خود را از دست میدهند و تنها تعداد محدودی شانس بازگرداندن پول خود را دارند.
سایتهای شرط بندی در همه دنیا وجود دارند و کاربران هم از آنها استفاده میکنند اما در ایران به دلیل غیرقانونی بودن فعالیتشان، قانونی برای این دسته از سایتها وجود ندارد و نظارت بر آنها صورت نمیگیرد. در این میان معمولاً کاربران هستند که مورد سواستفاده قرار میگیرند و زمانی که نمیتوانند پول خود را پس بگیرند، حتی قادر به شکایت از طریق مراجع قانونی نیستند، چون از ابتدا سرمایه خود را وارد کاری غیر قانونی کردهاند.
تجربه ی یکی از کاریران سایت های شرط بندی
«مجید» یکی از کسانی است که چند سالی میشود شرطبندی فوتبال میکند.
او هماکنون به کارهای پژوهشی و تدریس خصوصی مشغول است، درباره تفاوتهای بازار بورس و شرطبندی ادامه میدهد: «وبسایتهای پیشبینی فوتبال خلاف بورس و آتی، کارمزدی از شما نمیگیرد و به ازای هربار که حسابت را شارژ میکنی، ۵درصد مبلغ شما را افزایش میدهد، در بازار بورس و آتی ٣ روز کاری طول میکشد تا پول به حسابت برگردد ولی این زمان در وبسایت شرطبندی کمتر از ٢۴ ساعت است و مهمتر از همه اینکه اینجا با فوتبال سروکار داری که دستهای پشتپرده در آن بسیار کمتر از بورس و آتیه است.
البته امکان تبانی وجود دارد که در بازیهای مهم کمتر اتفاق میافتد و این تبانی میتواند به نفع من هم باشد.
این فارغالتحصیل رشته آمار به جذابیتها و اعتیاد نهفته در این کار هم اشاره میکند: «اوایل با ریسک پایین کار میکردم و سود خوبی هم داشتم ولی قمار است و وسوسه.
زمانی که میبازی، عقلانیت به کمتر از یکسوم حالت عادی میرسد و چون میخواهی باخت را جبران کنی، مدام ریسک پیشبینیهایت را بالا میبری که معمولا باعث باختهای مکرر و سنگین میشود و این بزرگترین معضل این بازار است.
«مجید» که در طول شبانهروز پیشبینیهایش ادامه دارند، درباره مبلغ سود و زیان خود در این سالها میگوید: در این چندساله واقعا بیشتر از ٣٠ میلیون تومان ضرر کردم.
چرا این سایت ها فیلتر نمی شوند؟
شاید جواب این سوال را در توضیحات بالا گرفته باید اما «علی نیکنفس»، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در پاسخ به این پرسش میگوید :
عامل اصلی این موضوع فعالیت پوششی این وبسایتهاست.
اینها در پوشش برگزاری مسابقات و قرعهکشی بحث را بهگونهای مطرح میکنند که مشمول جرایم قانونی نشوند.
حتی بعضی مدعی استفتایی از دفتر مراجع و کسب مجوز شرعی هستند و این درحالی است که آنچه آنها استفتا میکنند، با آنچه در سایت خود انجام میدهند، کاملا متفاوت است.
فعالیت اینها مصداق قمار است که از نظر قوانین کشور جرم محسوب میشود.
پس دلایل فیلترنشدن آنها یکی فعالیت پوششی و دیگری نیز رصدنشدن توسط پلیس فتاست.
چون برخی از این سایتها محفلی هستند و امکان دسترسی عمومی به آنها وجود ندارد و به همین دلیل ما از مردم میخواهیم که فعالیت محفلی آنها را به ما گزارش دهند.
منابع: خبرگزاری آنا – خبرگزاری فردا – دیجیاتو
هرآنچه سؤال یا مُشکلی در ارتباط با این مقاله دارید از طریق دیدگاه در میان بُگذارید، دیدگاه شما بدون پاسخ نخواهد ماند.

علی محمد صلاحی
متخصص بازاریابی دیجیتالبنیانگذار شاهراه وب
کسب و کار شما میتواند رشد کند. درآمد شما میتواند چند برابر شود. فقط کافی است مسیر درست را بشناسید و مشتریان خود را در زمان درست، مکان درست و به روش درست هدف قرار دهید. من در این مسیر همراه شما هستم.
دربارۀ من
نویسندۀ کتاب و دهها مقاله، گسترۀ موضوع بازاریابی دیجیتال، مدرس دورههای آموزشی و وبینار همچنین مشاوره و تبلیغات کسب و کارهای آنلاین. به مدیران و کارآفرینان کمک میکنم که کسبوکارشان را در دنیای دیجیتال بهینهسازی کنند تا به درآمدهای بیشتری برسند.
اگر تمایل به راهاندازی امپراطوری آنلاین خود دارید، همین الان با من تماس بگیرید.
👤 تولید محتوا:
با دوستان خود به اشتراک بگذارید
کپی با ذکر منبع بدون اشکال میباشد
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید
چقدر این مقاله مفید بود؟
بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!
میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 3
اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید
متاسفیم که این مقاله برای شما مفید نبود!
اجازه دهید این مقاله را بهتر کنیم!
به من بگویید چگونه میتوانم این مقاله را بهبود بخشم؟
خواهش میکنم. سپاس
سلام
مطلب آموزنده ای بود
مرسی
ارادت
خیلی عالی بود ، ممنون از اطلاع رسانی شما .